Jak działa sprzęgło w aucie?
Co się w nim psuje i dlaczego?
Sprzęgło można zużyć już po 20 tys. km. Ale jeśli będziemy o nie dbać, wystarczy na całe życie auta.
Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy, docisku oraz łożyska. Elementy te nie są szczególnie skomplikowane, ale dużo bardziej, niż na to wskazuje ich zewnętrzny wygląd. Ponieważ jakakolwiek naprawa sprzęgła jest pracochłonna wymaga co najmniej odkręcenia skrzyni biegów, a często wyjęcia jej z samochodu, zespół ten musi być dość odporny na zużycie. Jeżeli już wymaga naprawy, winę lub współwinę za to ponosi najczęściej styl jazdy kierowcy.
Tarcza
Zadanie tarczy sprzęgła to nie tylko przenoszenie i rozłączanie napędu (we współpracy z tarczą docisku) pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, ale i (co nie dotyczy samochodów sportowych) amortyzowanie gwałtownych przeciążeń powstających wtedy, gdy ruszamy, a także gdy gwałtownie dodajemy lub odejmujemy gazu. Jeżeli, niewprawnie manewrując gazem, czujemy sprężyste ruchy auta, to właśnie z powodu sprzęgła, które amortyzuje szarpanie silnika. Amortyzowanie przeciążeń nie odbywa się tylko dzięki poślizgowi na styku tarczy i docisku. Tarcza sprzęgła nie jest sztywnym elementem. Jej zewnętrzna część - ta, do której przymocowane są okładziny cierne - ma możliwość ruchu za sprawą kilku sprężyn. Jest ona zdolna do ruchu obrotowego, o kilka stopni w przód i w tył względem środkowej, wewnętrznej części tarczy. Jest też amortyzator drgań kątowych na osi tarczy, choć nie występuje w każdym modelu. Tę funkcję może spełniać element koła zamachowego silnika.
tagi: sprzęgła Białystok, sprzęgła dwumasowe Białystok, naprawa sprzęgła Białystok,