Sprzęgła

Jak działa sprzęgło w aucie?

Co się w nim psuje i dlaczego?

 

Sprzęgło można zużyć już po 20 tys. km. Ale jeśli będziemy o nie dbać, wystarczy na całe życie auta.

 

Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy, docisku oraz łożyska. Elementy te nie są szczególnie skomplikowane, ale dużo bardziej, niż na to wskazuje ich zewnętrzny wygląd. Ponieważ jakakolwiek naprawa sprzęgła jest pracochłonna ­ wymaga co najmniej odkręcenia skrzyni biegów, a często wyjęcia jej z samochodu, zespół ten musi być dość odporny na zużycie. Jeżeli już wymaga naprawy, winę lub współwinę za to ponosi najczęściej styl jazdy kierowcy.

 

Tarcza 

Zadanie tarczy sprzęgła to nie tylko przenoszenie i rozłączanie napędu (we współpracy z tarczą docisku) pomiędzy silnikiem i skrzynią biegów, ale i (co nie dotyczy samochodów sportowych) amortyzowanie gwałtownych przeciążeń powstających wtedy, gdy ruszamy, a także gdy gwałtownie dodajemy lub odejmujemy gazu. Jeżeli, niewprawnie manewrując gazem, czujemy sprężyste ruchy auta, to właśnie z powodu sprzęgła, które amortyzuje szarpanie silnika. Amortyzowanie przeciążeń nie odbywa się tylko dzięki poślizgowi na styku tarczy i docisku. Tarcza sprzęgła nie jest sztywnym elementem. Jej zewnętrzna część - ta, do której przymocowane są okładziny cierne - ma możliwość ruchu za sprawą kilku sprężyn. Jest ona zdolna do ruchu obrotowego, o kilka stopni w przód i w tył względem środkowej, wewnętrznej części tarczy. Jest też amortyzator drgań kątowych na osi tarczy, choć nie występuje w każdym modelu. Tę funkcję może spełniać element koła zamachowego silnika.

 

 


tagi: sprzęgła Białystok, sprzęgła dwumasowe Białystok, naprawa sprzęgła Białystok,

 

Pozycjonowanie WebArmy.pl
Copyright 2007-2014 © MaxAuto - warsztat samochodowy Białystok - ul. Kopernika 97a